Bursa Gezi Rehberi

Merhaba,
Bir başka şehir gezimizle karşınızdayım. En ufak bir tatili bile değerlendirmeye çalışan birisi olarak 19 Mayıs’ın Cuma gününe denk gelip tatil olmasını değerlendirmemem beklenemezdi zaten. Planımız ilk etapta ev arkadaşımın (Ayhan) akrabalarının evinde kalmaktı ancak 19 Mayıs yaklaştıkça içimde solmak bilmeyen bir kamp yapma isteği yeşerdi.
Gölyazı köprüsünden güneşin batışı.

Hemen kamp yapma isteği olan arkadaşları durumu bildirerek birini ikna ettim ve Gölyazı’ya doğru kamp yapmaya gittik. Gölyazı, Uluabat Gölü üzerinde bulunan minik bir yarımada köyü. Tarihi Roma Dönemine kadar dayanıyor. Apollon Krallığının başkenti imiş zamanında. Çok yakın zamanda The Telegraph gazetesinde yayımlanan, dünyanın en güzel 30 kasabası arasına giren Türkiye’den tek kasaba. Şehirde bulunan Aziz Panteleiman Kilisesi 19. yy’da inşaa edilmiş ancak 2009 yılından sonra restorasyona uğrayıp Gölyazı Kültürevi olarak hizmet vermesine karar verilmiş. Bizim ziyaret ettiğimiz sırada kapalıydı ancak görülmeye değer olduğunu düşünüyorum. Gölyazı’yı bağlayan köprünün hemen yanında 750 yıllık ‘ağlayan çınar’ bulunuyor, orayı ziyaret etmeden önce hikayesini de okumanızı tavsiye ederim. Şehirde 700 yıllık hamama denk geldik ancak orası da ziyarete kapalıydı.

750 yıldır ağlıyormuş, sana başka ağaç mı yok!

Şehrin seyir tepesine çıkarak, zambak tepesi de deniyor, güzel fotoğraflar yakalayabilirsiniz. Biz de son olarak seyir tepesine çıkarak kamp yapacak bir yer bulduk ve çadırlarımızı akşam karanlığında ve sert rüzgar altında kurmayı başardık. Ancak rüzgar öyle sert esiyordu ki, gece boyu göle uçma korkusuyla gözümüze uyku girmediği gibi sabahın ilk ışıklarında pılımızı pırtımızı toplayıp Ayhan’ın Gürsu’daki akrabalarının evinde bulduk kendimizi. 🙂

Seyir Tepesinin ortasına kamp kurmayın, gece alkol kullananlar tarafından rahatsız edilebilirsiniz. Tepeye çıktıktan sonra biraz daha aşağılara doğru inip düzlük bulabilirsiniz. Resimdeki düzlüğü bulabilirseniz eğer, kamp için gayet uygun bir noktaydı.
Korku dolu saatlerin yaşandığı kamp yerimiz.

Bursa.

Gölyazı’dan ayrıldıktan sonra Bursa merkezi dolaşmaya başladık. İlk olarak Tophane’ye gidip Osman ve Orhan Gazi türbelerini dolaştık. 600 yıllık şanlı Osmanlı Devleti’nin kurucularına minnetimizi gösterdikten sonra tepeden Bursa’yı seyre daldık. Ucube Toki binaları dışında güzel fotoğraflar çekebilirsiniz. Buranın ardında Ulu Camii’yi ziyaret etmek istedik ancak Cuma kalabalığından dolayı başaramadık. Karnımızın da acıkmasıyla birlikte meşhur Kebapçı İskender’e gidip, bir saatten fazla kuyrukta bekledikten sonra İskender’imizi yedik. 3 saat dahi bekleyecek olsanız, bu lezzeti tatmalısınız. Hemen ardından da 50m ilerisindeki tatlıcıdan tatlılarınızı da almayı unutmayın. Ordan da çıkıp Koza Han’a giderek çaylarınızı yudumlayabilirsiniz.

Bütün bunların ardından Bursa Kent Müzesi’ni ve Ulu Camii’yi ziyaret edecek kadar vaktimiz vardı. Kent Müzesi, şehrin kültürel, tarihsel, sosyal ve ekonomik zenginliğini bir araya getiren ve tanıtan bir müze olarak diğer müzelerden farklılık gösteriyor. Ulu Camii’nin ihtişamını anlatmaya kelimeler yetmez zaten. Yerinde görmeniz gerekiyor.

Ertesi gün tarihi ve kahvaltısı ile ünlü olduğu söylenen Cumalıkızık’a gittik. Köyün girişinde bulunan nehir kenarı restaurantta kahvaltımızı yaptık. Cumalıkızık tarihine, doğasına çok fazla saygısızlık yapılan bir yerleşim yeri. Hemen hemen herkes bahçesini kahvaltıcıya dönüştürmüş, kalabalıktan adım atacak yer yoktu. Tabii hafta içi durum farklıdır o yüzden hafta sonu gidilmesini tavsiye etmiyorum. Osmanlı dönemine uzanan tarihi yapıları görülmeye değer.

Cin aralığı denen bir yer mevcut, Kurtuluş Savaşı sırasında bu köyü basan Yunan askerleri tüm köylüyü bir camiye toplar ve camiyi yakmak ister, köylüler bir yolunu bulup camiden kaçar. Köyde karşıdan bakıldığında çıkmaz sokak olarak görülen bir sokağa girerler ve sokağın sonunda bulunan iki evin arasında tek kişinin geçebileceği bir aralıktan geçerek Türk askerlerinin bulunduğu bölgeye doğru kaçarlar. Yunan askerleri sokağın başına geldiğinde şok olur, insanların burdan kaçma imkanı yok bu olsa olsa cinlerin işidir deyip oradan uzaklaşırlar. O günden beri de bu aralığa ‘cinaralığı’ denir.

Cumalıkızık’tan çıkıp Tirilye’ye doğru yola koyulduk. Öncesinde Mudanya’ya vardık. Bugün müze olarak kullanılan Mudanya Mütarekesinin imzalandığı evi ziyaret ettik. Ardından Tirilye’ye doğru yürürken garip bir kıraathaneye denk geldik. Tarihi Alay Kıraathanesi denen bu kıraathaneyi görünce bir çayını içmemiz gerekti. 🙂

Mudanya Mütarekesinin imzalandığı oda.
Tarihi Alay Kıraathanesi.

Kıraathaneden çıkıp domuşla Tirilye’ye ulaştık. Tirilye, Mudanya’dan 11 km uzaklıkta bulunan Tarihi oldukça eski, şirin bir Rum Balıkçı kasabası. Tarihi binaları oldukça dikkat çekici. Terk edilmiş, kimselerin yaşamadığı çok sayıda eski Rum evleri bulunuyor, birkaç saatte bütün şehri dolaşabilirsiniz.

Şehir içerisinde görülmesi gereken yerler arasında 8. yy’da Bizanslılar tarafından kilise olarak inşaa edilen, 16. yy’da da Osmanlılar tarafından camiiye çevrilen Fatih Camii, 1909 yılında inşaası tamamlanmış olan ancak şu anda can güvenliği nedeniyle kullanılmayan Taş Mektep, Dünya’da duvarlarında resim olan ilk kilise olarak bilinen, 13. yy sonlarında inşaa edilen Kemerli Kilise bulunuyor. Ancak Taş Mektep ve Kemerli Kilise gezilebilir değil, yalnıca dışardan gözlemleyebilirsiniz.

Taş Mektep.
Kemerli Kilise.
Fatih camii.
Kemerli Kilise kemeri.
Bütün bu yapıları dolaştıktan sonra müthiş bir manzarası olan Çamlı Kahve’de çaylarınızı yudumlamayı unutmayın. Ayrıca biz bilemedik ama siz zeytin yemeyi de ihmal etmeyin. 🙂
Dönüşümüz akşam saatlerini bulduğu için Mudanya’da Antepçe isimli lokantada yemek yedik. Lahmacunundan baklavasına Antep sofrasını tadabileceğiniz, yemekleri de oldukça lezzetli olan bir lokanta.
Bursa gezimizi de bu şekilde bitirmiş oluyoruz, son olarak yaptığımız videoyu izlerseniz seviniriz. Bir sonraki gezimizde görüşmek üzere. 🙂
don’t be afraid, take the roads with GumsN’Shoes.